Sider

søndag 22. november 2009

Hilsen fra kubarnet Liz



Møøø på deg
Det er Liz her. Du vet, kubarnet ditt. Vil bare fortelle at jeg har det bra. Jeg vokser og trives som de sier. Dagene går med til å leke med vennene mine, spise silo og to ganger om dagen får jeg digge små avlange dingser som bonden kaller kraftfor. Jeg er litt sjenert og forsiktig, så det hender vennene mine dytter meg vekk for å få all maten selv. Da blir jeg lei meg, men når de andre har spist litt presser jeg meg fram jeg også. Da merker de ikke at jeg kommer. Etter jeg har spist må jeg bæsje. Jeg har lagt på meg flere kilo, men jeg skal bli mye, mye større. To år tar det før jeg er helt voksen, og stor nok til å få egne kalver. Det er rart å tenke på. Men det er lenge til. Jeg har forresten flyttet igjen. Til en helt nytt sted bonden har laget. De kaller det kalveavdelingen, og det passer jo så bra. For jeg er jo en kalv, jo. Jeg sender med to nye bilder av meg. På det ene er det bare meg, og på det andre er det en venn med. Vi stormet fram for å se på hun som tok bildet. Hun var så rar, hun så rett på meg, og så ble jeg litt sjenert igjen så jeg prøvde å gjemme meg bort noen ganger.


Håper alt er bra med deg også.
På vegne av Liz,
Heidi Jaksland Kvernmo
Vinskribent & Bonde
Hammerfjeld Gård
ORKANGER

Mer om kuer og vin, livet på landet med gård, hund og hjortejakt finne du i Heidis blogg "I Glasset"

Første del av historien om kuen Liz kan leses her.

4 kommentarer:

  1. Ku til folket!!

    (men jeg er ikke helt sikker på om tiden på året er helt rett for kubarn nå??)

    Lille Liz er ihvertfall ekstremt søt... og har rosa nese.

    SvarSlett
  2. Kubarn kommer hele året hos oss. Noen bønder velger å ha kalvinger samlet om våren, andre samlet om høsten og atter andre gjør som oss og har kalvinger nå og da gjennom hele året. De siste tre ukene tror jeg vi er oppe i hele 9 søte små...

    SvarSlett
  3. Å herregud... Liz II, Liz III, Liz IV, Liz V, Liz VI, Liz VII; Liz VIII, Liz XI... ?

    Hvor skal dette ende...

    SvarSlett