Sider

onsdag 11. november 2009

Ovnsbakt ricotta

Ricotta er en mager ost, veldig mager! Den er strengt tatt heller ikke en ost siden den ikke lages av ostestoffet i melken (kasein) men av avfallsproduktet fra den riktige osteproduksjonen (myse). Ofte vil det være mysen som er igjen etter mozarellaproduksjonen som blir til ferskosten ricotta slik vi kjenner den her i Norge, mens i Italia kan man finne ricotta både som salt ost og som lagret fast ost. Navnet ricotta betyr forøvrig "kokt en gang til" og kommer fra det latinske ordet "recocta". Ricotta er proteinrikt og kan brukes både i søte og salte retter.

Bakt i ovn som dette er det en super forrett, relativt kalorifattig, enkel å lage og den kan varieres med nesten hva som helst av smaker.

Aberet er at (jepp, jeg ser det nok...) min ovnsstekte ost ser litt ut som en fiskekake! Vel, den er helt fiskeløs, dermed kan vi jo kalle den en vegetarfiskekake? Garantert benfri.


Bakt ricotta med dampet purre.
ca 80-100 gram ricotta pr person
Eventuelt smakssatt med litt pepper, og krydderurter (salvie, kjørvel, gressløk, chili, hakket sopp)
I porsjonsform smurt med smør, og stekes på 220 grader (ikke varmluft) i omtrent 20 minutter.

Finstrimlet purre dampet myk i en blanding av litt vann og 1 ts smør.
Dressing her av olivenolje, revet sitronskall, sitronsaft, hakket persille og balsamico. Eventuelt en finhakket soltørket tomat. Husk salt og pepper etter behov. Neste gang tror jeg at jeg gjerne strør over litt finhakket sprøstekt bacon i tillegg.


Til denne vil jeg definitivt ha et glass italiensk hvitvin, soave laget på druen grarganega passer godt til smaksbilde og kler de grønne smakene godt. En av mine favoritter fra produsenten Prà finner du på lenken til Vinmonopolet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar