Sider

onsdag 25. november 2009

Fredagscocktail

Dette må jo være et undervurdert område. Jeg vil slå ett slag for mer fredagscocktailer. Helst servert rundt klokken 17.30 i sånn litt før middagstid og i skikkelige klassiske martini glass. Og siden olivenen nederst her ser litt misfornøyd ut, så kan man jo lage en variasjon med ingefær. (Så hvorfor i alle dager publiseres dette midt i uka? Selvfølgelig så du skal ha tid til å lage din egen ingefærsprit innen fredag. You see?)


Jeg ser klart vi mangler denne ingrediensen, Domaine de Canton Ginger Liqueur, så man får lage sin egen variant. Riv 1 stor ss ingefær og bland med 2 dl. gin (eller vodka) sammen med 2-4 ts sukker (etter egen smak) på en liten flaske. Rist godt og la flasken stå over natten før den går inn i fryseren i minst ett døgn. Og når vi snakker om riving av ingefær er det micoroplane som duger best i hele verden. Uvurderlig.


Ingefærmartini
Pr. glass.
6 cl ingefærsprit som beskrevet ovenfor
1/2 ts sitronsaft

Rist alt raskt i en shaker med isbiter og sil oppi et martiniglass som helst kommer rett fra fryseren. Her har jeg pyntet med noen kuber kandisert ingefær på en pinne. Poofff, og dermed var det helg.

NB: Hvis ikke du liker ingefær veldig godt er neppe dette drinken for deg! Da får du kjøre klassisk med en dråpe Noilly-Prat og en oliven.


Igjen en liten tegning fra den fabelaktige Natalie Dee

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg lurer bare på hvor man får kjøpt disse ingefær kubene/kandisert ingefær?
    Fikk kjøpt dem på Coop Mega tidligere,men ikke nå lenger..det er så leit,for jeg elsker ingefær!
    Denne drinken ser fantastisk ut!skal prøves ved første og beste anledning!
    Hilsen Veronica:o)

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg kjøpte mine kandiserte ingefær på en grønnsaksjappe drevet av våre ikke-norske-etniske-landsmenn med asiatisk/tyrkisk tilsnitt (eller hva søren som er politisk korrekt betegnelse!) De har ofte en hylle med nøtter og kandisert frukt etc.

    Har også kandisert ingefær selv, google "candied ginger" så kommer det opp masse treff.

    Ginger syrup er også noe jeg bruker masse av, i wok og marinader.

    SvarSlett
  3. The Martini glass is really funny!love that!
    Nice blog!

    SvarSlett