Sider

mandag 13. september 2010

Søt, sterk og superkul

Jeg fikk det plutselig for meg at jeg skulle teste om det gikk an å lage Sweet-Chili saus. Noe jeg i utgangspunktet var litt usikker på... Har jeg noengang hørt om noen som lager sin egen Sweet-Chili saus? - Nei. Synes jeg det er noen grunn til å ikke forsøke? - Nei.

Så der lå liksom premissene da, hva annet kan man gjøre enn å forsøke. Ble det godt? JA!


Det jeg ønsket var en Sweet-Chili saus som var adskillige hakk tøffere enn den som kommer ut av flasken på ICA. Så denne er sterk. Sånn som jeg liker den. Det er jo ikke akkurat ment til pålegg på brødskiva da, jeg liker å ha en spiseskje eller så i woken, eller en ørliten dip på en vårrull. Vil du lager mildere er det jo ganske enkelt, bruk mindre chili (din kylling)

Hjemmelaget Sweet-Chili saus
Ca 2-3 små flasker eller syltetøyglass.
4 tomater
1/4 løk
4 røde chili (med mesteparten av frøene)
1 fedd hvitløk
ca 2 cm fersk ingefærrot
2 dl sukker
1 dl lys eddik (gjerne riseddik)
1 dl vann
En god klype salt

Og så til slutt... hold deg fast:
Ca 1/2 beger lys sirup

Jepp, masse sukker, det er en grunn til at sausen er seig og klissete.


Hakk tomater og løk opp i småbiter. Chilien i tynne skiver, rist eventuellt ut litt frø underveis så blir ikke sausen så sterk. Eller behold de for å få en skikkelig hot saus. Hakk hvitløken i små biter, ikke press, men kutt! Skrell ingefæren, lag skiver, staver og så små terninger. Alt samles oppi en gryte, hell over sukker, salt, vann og eddik. Kok opp, og senk varmen. La det småkoke i omtrent 15 minutter. Ha oppi sirupen og kok videre på lav varme i 30 - 45 minutter. Omtrent en time til sammen. Smak til med litt salt når sausen er ferdig. Salt trekker faktisk frem en mer markant smak av sødme.

Bruk en potetmosstamper til å trykke ut det som måtte være igjen av tomatbiter slik at det hele blir ganske sausete. Jeg bruker også denne som en grov oppfisker av restene av tomater og chili, fordi jeg vil ikke sile sausen. Det må være litt frø og rester med i flasken. Omtrent 2-3 oppfisk holder, det bli en mellomløsning mellom mye rester og ingen rester. Hell på flasker, en liten trakt er greit, og eventuelt en sataypinne til å hjelpe til med hvis det tetter seg fast i halsen på trakten.

Propp igjen og oppbevar flaskene kjølig. Sausen tykner når den blir avkjølt.

Og vips så har man verdens kuleste hjemmelagde søte chilisaus. Temmelig imponerende saker om jeg skal si det selv.

7 kommentarer:

  1. Wow, spennende. Og fristende. Hva tror du om holdbarheten på godsakene?

    SvarSlett
  2. Det lille glasset holdt knapt forbi lunch til bølingen på kontoret :)

    Det er jo hovedsakelig sukker, og eddik, så oppbevart kaldt og kjølig vil jeg tro som syltetøy. Ved oppbevaring utover en måneds tid ville jeg sterilisert glassene med å koke de i 15 minutter før de fylles.

    SvarSlett
  3. Hei, dette så jo så spennende ut. Det skal jeg helt klart teste ut. Wilhelmine

    SvarSlett
  4. Det var stilig! Har aldri tenkt på at man kan lage sånn saus sjøl- men hvorfor ikke? Skal utprøves, er jo godt til så mye!

    SvarSlett
  5. Så stilig!! Skal absolutt prøves ut :)

    SvarSlett
  6. Denne er nå testet og det må sies at jeg nok aldri kommer til å kjøpe ferdiglaget noe mer. Den var kjempegod :)
    Tusen takk for oppskriften:)

    SvarSlett