Sider

lørdag 14. august 2010

Sylt en agurk

Høsten nærmer seg, sikre tegn er kantareller og bunter med krondill i grønnsaksbutikken. Det murrer i genene for matauk, og noe av det første som settes i gang på sensommeren er sylteagurker. Masse sylteagurker. De skal jo holde hele vinteren, og jeg har sultne venner.

De agurkene som brukes til sylting er mye mindre enn vanlige agurker, og litt knudrete. Egentlig heter de drueagurker, men det er ikke helt logisk, for de er langt fra både druestørrelse og fasong. (druer kan jeg mye om!!!) Normalt ser de mer ut som noen små vanlige agurker som er krympet til ca 5 cm lengde.


Sylteagurker med krondill
Denne porsjonen ble 2 store og 4 små glass.

1,2 kg. små sylteagurker (drueagurker)
Vask de godt for sand og støv, og prikk hver agurk noen ganger med en gaffel.

Saltlake:
1,5 liter vann og 150 gram salt.

Eddiklake:
1,2 liter vanlig hvit 7% eddik (2 flasker á 0,6 liter)
300 gram sukker
Hel svart pepper, sennepsfrø og noen lauvbærblad
1/2 ts salt

Fersk pepperrot i skiver
Krondill

Bland salt og vann til saltet er oppløst, legg agurkene (vasket og prikket) i laken og dytt de godt under vann med å bruke en liten tallerken eller noe liknende til å presse de litt ned i saltlaken. La de ligge i laken i ca 24 timer.

Kok opp eddik, sukker og krydder (ikke dill og pepperrot) la det småkoke 2-3 minutter, avkjøl.

Hell saltlaken av agurkene og tørk de litt. Legg de lagvis og i glass med krondill og pepperrot. Det bør være noen tynne skiver pepperrot i alle glassene da disse faktisk er effektive for å begrense eventuell bakterievekst, pepperrot er et naturlig konserveringsmiddel. Legg agurkene så tett som mulig. Jeg sylter agurkene hele og kutter de opp etter behov. Når eddiklaken er avkjølt helles den over agurkene til glasset er helt fullt. Skru godt igjen og la glassene stå kjølig.


Etter ca 2 uker bør glassene åpnes, eddiklaken (ikke agurkene nei!) siles over i en gryte, kokes opp, avkjøles og helles tilbake over agurkene. På den måten øker holdbarheten. Etter dette er de klar til leverposteiskiver, hamburgere, salater og you name it!

1 kommentar:

  1. Hei Liz!
    Jeg tror bare jeg har tenkt på dette og ikke skrevet det til deg,så da følte jeg at det var på tide å gjøre tanker om til handling!Jeg må si at dette er en helt fantastisk matblogg!Jeg er helt i startfasen av matblogging selv og drømmer om å kunne få til noe som dette!Du skriver utrolig underholdende med et godt variert språk og fantastisk humor.Det virker som at du har veldig mye kunnskap om mat og råvarer og jeg syns du er god til å videreformidle det.Bildene er kjempe fine og sprer virkelig matglede!Kjempe stas å føle bloggen din!

    vennlig hilsen Martine

    SvarSlett