Sider

søndag 6. desember 2009

Varer den til jul?

Jeg kjøper tydeligvis mer tax-free sprit enn jeg drikker, så det blir stadig stående et overskuddslager. Spesielt vodka. Som jeg ikke engang har noe klar idé om hvorfor jeg kjøper? Sånn siden jeg tydeligvis ikke drikker det. Så dermed falt jeg inn i tenkeboksen, kan jeg rekke å lage en kaffelikør til jul?


Etter litt googling og nettsjekk fant jeg ut at jeg ville forsøke to varianter, En lys variant med kun kaffebønner fant jeg på bloggen delicious:days, (som vanlig inspirerende med flotte bilder) og en mørkere variant med både espresso og kaffebønner. Med andre ord, klare Ole Brum tendenser i likørverdenen.


Lys kaffelikør
150 gram brunt kandissukker
1/2 liten kanelstang
2 stjerneanis
5 nellikspiker
1/2 vaniljestang, splittet
Ca 50 gode ferske kaffebønner
4 dl vodka (eller lys rom)

Mørk kaffelikør
Som ovenfor, men økte til 200 gram sukker pluss 4 shot med god espresso. Denne blir dermed noe lavere i alkohol. Her kan man sikkert bruke sterk pulverkaffe, men jeg ser liksom ikke poenget med å bruke kaffe jeg ikke liker.

La alt stå til lagring på et stort glass/flaske i 2-3 uker, sil av og hell på en ny ren flaske. Eller flere små med fine håndskrevne merkelapper som kan bli flotte venninne og vertinnegaver i julen.


Så nå står de der og ser ganske hyggelige ut, jeg skal forsøke å huske å gi de en liten rist nå og da... så skal jeg komme tilbake med en liten smaksrapport, men innen den tid er det nok for sent å sette i gang egne flasker som blir klare til jul, så nå er sjansen. Vel, de er sikkert gode til påske også. Apropos påske? Kan man lage eggelikør mon tro...? Hvis noen har forsøkt en eggelikør (som ble vellykket...) så legg gjerne inn en link eller kommentar.

4 kommentarer:

  1. Ja nå har de stått ett døgn, sukkeret er halvveis oppløst. Jeg måtte prøvesmake bittelitt. Mmmmm, lovende. Den mørke likner på Kahlua (tror jeg, mulig jeg må få tak i en skje Kaluha for å sammenlikne, min bør værsågod bli bedre enn kjøpelikør med nybrent kaffe fra Java)

    SvarSlett
  2. Spennende! Dette gleder jeg meg til å lese mer om! :)

    SvarSlett
  3. Denne eggelikøroppskriften er en favoritt hos meg, den er fra Crister Berens.

    Morsans eggelikør:
    4 eggeplommer
    2 1/2 dl sukker
    1 1/2 dl kokt kald melk
    1 vaniljestang
    2 dl cognac

    Snitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene, kok opp melk og vaniljestang og avkjøl.
    Visp sukker og eggeplommer til eggedosis. Sil vaniljestangen fra melka og rør sammen melk, eggedosis og cognac, hell over på tett flaske. Oppbevares kjølig, eggelikøren er best etter et par dager, den holder seg i fryseren i lang tid.

    SvarSlett