Sider

søndag 14. juni 2009

Google og bli vis!

Jeg er ikke akkurat en datanerd, så ting på det kunnskapsområdet dukker gjerne opp litt tilfeldig. Og i denne tilfeldighetens flom har jeg altså lært noe nyttig.

I tillegg til å få skrive litt om vin, mat og bruke noen av mine 5000 foto til noe, er noe av poenget med å lage en blogg at jeg skulle lære en smule mer om data! Og lære hvordan jeg får ut ting på nett. Og da dukket det veldig fort opp slike ting som ping, RSS, feeder og html, uhh. Skummelt...

RSS eller "Feeder". Jeg har innimellom sett noen slike små orange symboler ja - uten å tenke noe særlig på de. Men så viser det seg at dette RSS overhode ikke er skummelt. Det er en jo en funksjon har savnet! RSS står for really simple syndication, og sparer en for jobben med å trykke formålsløst rundt på de "faste" nettsidene de fleste av oss har på en daglig runde på, just in case, noe nytt er lagt ut.

Man trykker på RSS knappen og det legger seg en feeder som blir fet når det er kommet oppdateringer. Sånn veldig enkelt beskrevet. I Windows 8,0 var det ihvertfall veldig lett. Så bestemmer man seg for hvor ofte maskinen skal sjekke nettsidene for oppdateringer. Så her: Verktøy --> Alternativer for internett --> Innhold --> Instillinger for Feeder
Slikt styres jo av hvor nysj man er. For meg var hver time passe.

Det at maskinen passer på når det er skjedd oppdateringer på sider er genialt for publiseringer som skjer med ujevne mellomrom, dvs ikke for VG, da vil man få ca 250 oppdateringer i døgnet, men for blogger og andre nettsider som oppdateres nå og da. Og så slipper man denne litt formålsløse "skal-bare-sjekke-om-noe-har-skjedd-runden". For mer teknisk info om dette se her. Det er en litt gammel artikkel (det er kommet nye Windows/browser utgaver etter dette) men den er på norsk og forståelig! Og googler man kommer det opp en masse, men jeg trenger ikke kunne så mye mer enn å bruke det...
Så nå - kan du legge en RSS på meg!

Og jeg skal finne ut hva ping er for noe. Det finnes helt klart en sammenheng mellom at ting må pinges for at de skal bli søkbare. Og ping'er kommer i html. Takk, jeg foretrekker vin i glass.

Nå har jeg også gjort et forsøk på å registrere bloggen på Bloggurat!

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med spennende blogg - RSS er lagt inn i Google Reader og jeg gleder meg til å følge med :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det.. forøvrig lover jeg at bloggen blir bedre på mat & drikke enn datatips! Hehe

    SvarSlett
  3. Du trenger ikke pinge noe særlig for at ting skal bli søkbare, det fikser Google som regel helt av seg selv. Men det finnes tjenester man kan pinge for å si fra at nå har man oppdatert. Bloggrevyen er et eksempel, den var en gang det viktigste stedet for å finne blogger i Norge, men nå legger den ned 1.juli, og vi vet vel ikke helt hva som kommer til å ta over. Alternativet er kanskje Bloggarkivet.net eller blopp.no

    Ellers så er det beste tipset for å skaffe seg lesere vel egentlig å henge rundt på blogger man liker og kommentere litt slik at folk blir obs på deg på den måten. Hardt arbeid;-)

    Her er forresten en fin øl-blogg som har vært her en stund: http://knutalbert.wordpress.com/

    SvarSlett