Sider

mandag 14. september 2009

Skyr - Islandsk tradisjonsmat

Nyhet fra Q-meieriene nå i september.

Hva er det? Skyr er fra Island, et tradisjonelt syrnet melkeprodukt som kan likne på yoghurt, men som egentlig er en veldig myk ost. Tradisjonelt ble skyr laget på upasteurisert melk, men lages nå på syrnet pastuerisert skummetmelk som tilsettes en bakteriekultur og skiles fra mysen. Les mer på Wikipedia eller en morsom artikkel om Siggi's Skyr på bloggen The Amateur Gourmet.

Den bra biten: Masse proteiner og nesten ikke fett. Hele 11,2 gram proteiner pr. 100 gram, noe som er mye mer enn yoghurt. Samtidig er innholdet av fett og kalorier veldig lavt, kun 62 kcal pr 100 gram.

Den dårlige biten: Q-meieriene har søtet med aspertam! Helt unødvendig å ødelegge et naturlig så flott produkt med kunstig søtningsstoff, kunne de ikke heller spandert 1 ts honning?

Å ja, og hvordan smakte det? Konsistensen er deilig, tykk og kremete. Helt utrolig bra konsistens til å være nærmest ett fettfritt produkt. Og veldig syrlig, så syrlig at jeg måtte ha litt honning på i tillegg, og hva i all verden er da poenget med å søte med aspertam?

Kommer i smakene: Skogsbær/vanilje; Jordbær/granateple; Bringebær/granateple. Men vær oppmerksom på at det er ingen naturlig vanilje som er brukt, kun aromastoffer. Jodbær varianten er mye søtere enn skogsbær, men begge er skjemmet av kunstige smaker. Bringebær har jeg ikke funnet i butikken enda så den er ikke smakt.

Konklusjon: Synd Q-meierier ikke har tatt dette fantastiske produktet på alvor og lansert det uten kunstig søting. Gi oss en naturlig variant som vi heller kan smaksette selv med friske bær, ristede nøtter og litt honning. Hører dere? Vi vil ha naturlig skyr uten kunstige stoffer!

Bildet er stjålet fra Kavlis nettsider (Kavli eier Q-meieriene) og linken her er til deres egen omtale av produktet med bl.a. full informasjon om næringsinnholdet.

8 kommentarer:

  1. Jeg synes den med bringebærsmak var den beste. Har hørt at tine skal komme med noe lignende etter hvert. Håper den er uten kunstig søtning!

    SvarSlett
  2. Ja jeg leter etter bringebær, var på en stor ICA i dag, og der fant jeg den heller ikke. Og helt enig, vi kan alltids krysse fingrene og håpe noen tar til fornuft og lanserer dette med naturellsmak uten kunstig søtning.

    Send en oppfordring til Q-meieriene!

    SvarSlett
  3. Jeg har sendt mail til Q-meieriene og fikk svar som i korthet sa at mattilsynet sier det er ok med aspartam, og at de ikke har tenkt til å lansere noe nytt produkt med det første. Men hvis flere sender mail og klager så kanskje de ombestemmer seg?

    SvarSlett
  4. P.S. Jeg har lagt ut mailen og svaret på bloggen min.

    SvarSlett
  5. Så bra! Og langt svar fikk du også... jeg sendt mail jeg også, med link til blogposten, men har ikke fått svar i det hele tatt. De synes nok vi er riktig dumme!

    Men jeg må si at selv om jeg misliker at de har tilsatt aspertam, så digger jeg konsistensen på Skyr, det er som å spise en deilig fet dessertkrem - som er sunn!

    SvarSlett
  6. Svar fra Q-meieriene på spørsmål om bruk av kunstig søtning. Det er tydeligvis helt ok med kjemikaler bare den som spiser det er over 3 år! Her er svarmailen i sin helhet:

    Kjære Q-forbruker!
    Takk for din henvendelse. Vi i Q-Meieriene setter stor pris på tilbakemeldinger fra publikum. Når det gjelder bruken av søtstoff i Q-Skyr, ønsket Q-meieriene å tilby forbrukerne ett mettende lite måltid som ikke inneholder fett eller mye sukker. Vi har derfor valgt å ikke tilsette sukker i Q-Skyr. Q-Skyr inneholder noe naturlig sukker fra melk, frukt og bær. Q-Skyr er tilsatt søtstoff som bidrar til den gode smaken. Helsemyndighetene ønsker at inntaket av tilsatt sukker reduseres i den norske befolkningen og har senest i 2008 vurdert at det ikke er helsefarlig å spise eller drikke matvarer som inneholder søtstoff. Se følgende link for mer informasjon fra offentlige myndigheter; http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2006/5/mattilsynet_mener_aspartam_er_trygt.
    Vi vil ellers minne om at det ikke er anbefalt at barn under 3 år inntar søtstoff ut fra et føre-var-prinsipp. Se følgende link fra helsemyndighetene vedrørende dette; http://matportalen.no/artikler/2006/5/til

    Mvh
    Linda Forstrønen
    Produktsjef Q

    SvarSlett
  7. Grr! Jeg blir irritert når de ikke tar forbrukerne alvorlig.

    SvarSlett
  8. Jeg for min del er glad for at den er søtet med aspartam, for det vil si at sønnen min, som har diabetes, kan spise den uten at blodsukkeret stiger til værs, slik det foreksempel ville gjort hadde den vært søtet med honning :) Jeg er alldeles ikke en tilhenger av kunstig søtning, men jeg er glad for at det finnes i noen produkter slik at det er noen alternativer i hyllene for ham også :)

    SvarSlett