Sider

torsdag 10. september 2009

God gave!

Mine venner vet jo at min interesse for mat muligens er ett bittelite hakk over det normale. Så når venner får spesielle matgaver fra andre bekjente (gjerne bragt med fra det store utlandet) så får jeg ofte smake. Heldigvis!!

Og noe mat langer vi omkring omtrent som om vi skulle drive med handel av langt mer suspekte stoffer. Det byttes, fordeles, veies, inviteres slik at maten vandrer fra hånd til glass og skje gjennom flere ledd. Her om dagen hadde en jeg kjenner som har delvis tilhold på Sicilia fått med seg hjem noen kilo med kanskje verdens beste kapers fra en liten øy som heter Salina. Min bestekompis fikk omtrent ett halvt kilo. Og jeg fikk deretter ett lite glass. I bytte mot en flaske vin. Kapers. Vi snakker om kapers ja. Og gode er de. Verdens beste.


Salina ligger rundt 1,5 time fra Sicilia med båt, og hvert år den første helgen i juni holder denne miniatyrøyen en egen gastronomisk festival - La Festa del Cappero in Fiore - for nettopp det som regnes for verdens beste kapers. En hel festival tilegnet nettopp denne lille rare blomsterknoppen fra busken Capparis spinosa.

Her er kapersene saltet, før de spises skylles saltet av og de tørkes lett på et kjøkkenpapir. Uunnværlig til biff tartar,og vannvittig godt blandet i majones til kald fisk og salat, eller til italiensk kalv eller kylling piccata (saus laget på smør, sitronsaft og kapers)

Produsenten på Salina heter Antonino Caravaglio, og for de som er ekstremt interesserte så venter importøren NonDos inn et lite nytt parti i slutten av oktober. Kontakt eventuelt dem for å komme på ønskeliste når partiet ankommer.

4 kommentarer:

  1. Da er Caravaglio kapers bestilt :)

    Takk for tipset!

    e.

    SvarSlett
  2. Så kult! Hurra for alt som kan gjøres sært, godt, og innimellom betyr litt ekstraa bryderi :)

    SvarSlett
  3. Kapers i salt og ikke lake har jeg sett etter lenge, både i inn- og utland. Vet du tilfeldigvis om noe sted hvor man kan få tak i det her i landet i tillegg til importøren du nevner?

    Takk!

    SvarSlett
  4. Jeg ser det innimellom, men det er nok litt sesongvare...

    Prøv Gutta på Haugen (St.Hanshaugen, Ullevålsveien 45, tlf. 22 60 85 12) eller Centra/Jacobs på Holtet disse stedene burde sjansene være gode :)

    SvarSlett