Sider

torsdag 17. september 2009

Selvskryt og realitet

Jeg er som kjent ikke noe stort fan av ferdigmat, men innimellom blir det sent, man er sulten, og så kom jeg da over en pakke lapskaus fra Nordfjord merket pent med "NYHEIT" her om dagen.

På pakken sto det så fint "Smakfulle rettar av ferske naturlige råvarer etter tradisjonsrike oppskrifter" (deres uthevning, ikke min) og teksten fortsetter på baksiden "Ferdigrettar fra Nordfjord er laga slik smakfull mat bør lagast. Vi starter med gode ferske råvarer, tilset naturlige krydder eller urter og lagar til maten etter tradisjonsrikeoppskrifter. Resultatet er gode, næringsrike måltid."

Lovende? Pent innpakket i to porsjonsposer med et ganske fristende bilde utenpå... Ferske naturlige råvarer, det høres jo bra ut.


Pakken slik den står i hyllen med bildet av innholdet


Innholdet pent varmet og lagt i hvit tallerken. Ser ikke helt likt ut...

Og så tilbake til disse ferske narurlige råvarene. Her er de, alle 36 stk: Potet, gulrot, purre, selleri, vatn, svine/storfekjøtt, småflesk, salt, stivelse av tapioka, melk, gelatin, melkeprotein, melkesukker, løk, animalsk protein, sukker, aroma, dextrose, krydder, vegetabilsk protein, gjærekstrakt, laubær, palmeolje. Konserveringsmiddel: Natriumnitritt. Antioksidant: Natriumaskorbat. Smaksforsterker: MSG og maltodextrin, dinatriuminosinat, dinatriumguanylat. Stabilisator: di-/trifosfat. Surhetsregulerende middel: natriumlaktat, natrium, di-acetat. Fargestoff: Karamellpulver.

Puhhhh... Det er så det gjør vondt bare å skrive listen. Hele den nederste biten av listen er med andre ord E-stoffer, noe som tydeligvis er fy-fy å skrive, men de er langt lettere å søke opp og identifisere. Dessuten har de ikke engang brydd seg med å oppgi saltinnholdet, som sannsynligvis dekker opptil flere dagers behov pr. porsjon. Det eneste som nesten er litt imponerende er at selv med alle disse ingrediensene er det fremdeles bortimot smaksløst.

Jeg kan ikke helt se for meg at min mamma og bestemor ville vært enig i at dette er gode, ferske, naturlige råvarer. Juks er det, og en skam at de får lov å skrive det på pakken. Lureri på både bilde og tekst. Hvor er matpolitiet? Og den sunne fornuft? Er dette den maten vi vil ha?

For mer matirritasjon, se bloggen Lekkermunn; Forbrukermakt - finnes det? Vel, det er jo opp til oss, jo fler som klager dess mer irriterende blir vi!

3 kommentarer:

  1. Jøye meg.. dette var ikke bra, Nordfjord. Også bildene da.. Den forskjellen! Har du skrevet brev?

    SvarSlett
  2. Skal gjøre... sende en mail til dem altså! Og så får jeg vel bomber og granater i retur :-/ Huff. Men det var ganske ille. Og jeg har til og med forsøkt å ta et ok bilde av innholdet. Bra dagslys, ren hvit tallerken som normalt fremhever utseende på maten - til og med korrigert til fin naturlig hvit/farge balanse i etterarbeidet, dvs omtrent slik jeg gjør med alle bilder... Trist ble det uansett!

    SvarSlett
  3. Hehe - jeg tror det må være noe feil med kameraet ditt jeg :-) Hehe - det er helt utrolig. Jeg er spent på svaret du får - flott om du legger det ut her (så kan vi alle få hvilken begrunnelse de gir deg)

    SvarSlett