Sider

søndag 2. august 2009

Aprikossyltetøy med sherry


Vi er midt i fruktsesongen, og en av de fruktene jeg stadig må eksperimentere litt med på denne tiden av året er aprikos. Jeg er ikke spesielt begeistret for den hermetiske varianten, og oppbevaring av aprikos er vanskelig. Den har tynt skall, modner fort og får en litt melen bløt kosistens når den er overmoden. Omtrent like vrang som avocado, Først er den undermoden, så perfekt i omtrent 12 timer, og deretter overmoden. Så her gjelder det å time angrepet.

Her har jeg ønsket et søt-surt syltetøy med en smak av sherry. Alkoholen koker jo bort, men hvis sherry likevel blir helt feil kan den erstattes med god eplejuice.


Sherryen jeg har brukt er en mørk gyllen sherry av typen tørr Amontillado. Tørr Oloroso kunne også vært brukt, men ikke søt sherry.

1 lite glass, og så er det bare å doble oppover.

4 aprikoser
1 dl sukker
3 ts sitronsaft
3 ss tørr Amonillado + 1 ss tørr Amontillado ekstra som tilsettes etter at syltetøyet er ferdig kokt for å fremheve sherrysmaken. Kan selvfølgelig droppes.

Del aprikosene i to halve, ta ut steinen og hver halvdel deles igjen i 4 båter. Ferskenbåter, sukker, sitronsaft og sherry legges sammen i en tykkbunnet gryte. Ta gjerne med stenene oppi gryten, de gir pektin (naturlig tykningstoff) bare tell de så samme antall kan hentes ut på slutten. Kok opp og la det skumme noen minutter på høy varme og senk varmen til en liten bobling i ca 10 minutter. Helles på glass, skal syltetøyet oppbevares over lenger tid må glassene steriliseres (kok glass og lokk i 15 minutter sammen med en tang til å fiske de opp med) Selv har jeg en tendens til å lage ett eller to glass, og angripe dagen etter med en toast til frokost. Det andre glasset gir jeg ofte bort. Ikke alltid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar