Sider

fredag 14. august 2009

Majones - ekte saker

Majones-krise? Har du aldri hatt det? Vel, majones er omtrent det beste halvparten av oss mennesker kan få, og totalt likegyldig for de andre. Veldig underlig. Plutselig her en dag kom jeg over en beskrivelse på Delicious Days som virker som minst halve veien til Nivarna. Hjemmelaget majones på to minutter.


2 ting er viktige: Alle ingrediensene må være romtemperatur og du må eie en stavmixer.

Hjemmelaget majones, standardbase:

1 egg - gode egg gir god majones
1 ts. sennep
1 ss. sitronsaft
1 ts. hvitvinseddik (din smak bestemmer mengde, jeg bruker gjerne litt mer)
Salt og nykvernet pepper
2,5 dl solsikkeolje

Bland alt i et litermål, bare pass på at eggeplommen er hel. Sett stavmixeren over eggeplommen og start. Hold den der og se emulsjonen starte, og beveg stavminxeren forsiktig rundt, bruk sakte bevegelser. 60 sekunder og ferdig. Smak til med salt og eventuelt mer syre.

Kan varieres i det uendelige med forskjellige typer sennep eller eddik, og smaksettes med pepperrot, ferske urter som basilikum eller estragon. I min majones her brukte jeg ca 2 cm fersk rød chili og fikk rosa majones med litt ekstra sting.


Noen reker eller scampi, litt chilimajones og en flaske riesling. Jeg kan bare gjenta meg selv, halvveis til Nivarna. Det er tross alt fredag. Hele strake veien blir det hvis man har gjort unna en treningstime på forhånd, majo er fete saker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar