Sider

fredag 27. november 2009

Redningsplanke fra fryseren

Uimotståelig, raskt og godt. Rene kinderegget. Denne er en gjenganger hjemme hos meg, har jeg butterdeig i fryseren kan jeg alltid lage noe i løpet av ca 30 minutter. Tidligere har jeg lagt ut en variasjon på samme prinsipp, men da som en søt pai med moreller. Her er tomatversjonen på (butterdeig) planken.

Verdens raskeste tomatpai - eller nesten pizza
Pr. porsjons-pai:
1/2 plate frossen butterdeig
4 gode søte cherrytomater, delt i to
Litt strimlet bacon på toppen
En skvett olivenolje, salt og pepper
Fersk basilikum eller oregano strødd over

Halvtin butterdeig platen og del i to. Kutt en kant på hver firkant med en skarp kniv der kniven kun går halvveis gjennom, på den måten dannes det en "kant" rundt fyllet. Legg tomater og fyll sånn omtrent innenfor kanten og strø over ferske urter. Stekes på ca 200 grader (varmluft) i omtrent 15 minutter.

Med ost i tillegg blir det mer som en liten pizza, godt det også! Men som sagt, nesten alt kan brukes...bytt tomatene ut med noen squashbiter, eller legg på noen skiver oliven. Eller en skive chevre og noen pinjekjerner. Egentlig er dette en "kjøleskap-rydde-pai". Føles sunnere med grønn salat ved siden av.

Tomat + fett + bacon = Litt riesling. Selvfølgelig. Denne fra Balthasar Ress i Rheingau er tørr og frisk, men samtidig med det ørbittelille snevet av sukker som veier opp mot tomatene. God helg!

2 kommentarer:

  1. Denne ble laget her på fredag, og ble veldig godt mottatt. Vil bare benytte anledninge til å gi meg til kjenne som (nesten) ny fast leser, og takke for en veldig fin blogg, med gode oppskrifter og inspirerende tekst og bilder. Du sprer matglede. :D

    SvarSlett
  2. Takk for det - veldig hyggelig å få slike tilbakemeldinger da! Denne "hurtigpaien" er veldig kjekk, jeg putter de utroligste ting oppi :-)

    LizM

    SvarSlett