Sider

onsdag 4. november 2009

Plommesaus

Plommer er frukt forbundet med flust av barndommsminner, vi hadde krokete plommetrær i hagen og i boden sto det et uendelig antall syltetøyglass i diverse årganger som hopet seg opp i påvente av - tja, jeg vet ikke hva - den store syltetøyspisedagen?

Jeg er ingen stor syltetøyspiser som pålegg på brødskive, men jeg liker frukt til dessert, til ost, i matretter, så ofte blir mine syltetøy litt vridd på, så passer det bedre til mitt bruk. Ikke lager jeg 15 glass i slengen heller, så dette er omtrent nok til et lite norgesglass.


Plommesaus
200 gram sukker
1/2 vaniljestang
ca 400 gram plomme, i båter uten stein
5 nellikspiker i en teklype (så slipper jeg å lete etter de etterpå)
2 ss sitronsaft

Kok alt opp, skum litt av om nødvendig. La gjerne plommesteinene koke med, de gir pektin som er naturlig stivelsesmiddel, bare tell de så vet du når alle er ute etter koking. La alt koke med en liten omrøring nå og da (bruk teklypen til rørepinne) i ca 15 minutter på medium varme. Fisk opp alt som ikke skal være med videre dvs vaniljestang, nellik og plommesteiner.

Kjør det med stavmixeren til en jevn fyldig saus, hell på glass. Den tykner når den blir kald.


Plommesausen er god varm til iskrem, kald til pai eller kakefyll. Bland den med litt vaniljekesam til en fruktsalatkrem eller den kan krydres opp med litt chili og brukes til å pensle svinekjøtt med. Ganske kjekt å ha.

Selv skal jeg lage en deig til lyse vaniljesmåkaker og teste plommesausen som en liten klatt med fyll i midten, blir det bra så dukker de nok opp her på bloggen.

1 kommentar:

  1. Jøje meg, dette høres knallgodt ut. Og de småkakene er jeg spent på, så jeg kommer tilbake!

    SvarSlett