Sider

torsdag 5. november 2009

Liz 1 - Ballerinaene 0

Det er ikke ofte jeg banker ballerinaer på noen som helst måte... med en medfødt figur skapt mer i formen av "Albert Åberg" enn "Siv i vinden" så er heller ikke småkaker noe som har fast oppholdstillatelse i mitt kjøkken. Men det var denne plommesausen da, som jeg skulle finne på noe med. Helt siden jeg var liten har jeg vært glad i tørre vaniljekjeks som har en dråpe seigt syltetøy i midten, à la typen Ballerinakjeks. Og selvfølgelig kan man lage det selv, problemet er vel i mye større grad relatert til evnen å oppbevare de i ettertid.


Vaniljekjeks med syltetøy
Ca 25 stk
100 gram smør
100 gram melis
2 ts vanilje ekstrakt
1 egg
2 ss maizena
170 gram hvetemel
1/2 ts bakepulver

Kakene må ha skikkelig trøkk på vaniljesmaken, hvis ikke blir de ganske kjedelige! Om ikke du har naturlig vanilje ekstrakt så kan den selvfølgelig erstattes med frøene fra 1 vaniljestang eller 4 ts vaniljesukker. Litt finrevet sitronskall gir også god smak.

Bruk en mixmaster og kjør romtemperert smør og melis bløtt og kremete. Tilsett vanilje og egg, og kjør det kremete igjen. Tilsett alt det tørre, og vips da var deigen ferdig. Sett deigen 1 time i kjøleskapet så blir deigen kald og medgjørlig. Rull ut små baller og sett på bakepapir, bruk en tommel til å trykke en bulk i ballen og legg ca 1/2 ts syltetøy eller som jeg - plommesaus - i hver bulk.

150 grader midt i ovnen i ca 20 - 25 minutter, kakene skal være ganske lyse. Avkjøles på rist, la de stå noen timer så de blir skikkelig tørre.


2 kommentarer:

  1. Tuuuusen takk. Dette blir definitivt testet i pludrehanneheimen. Og 25 stykker - det er jo bare å invitere naboene på overraskende ettermiddagskaffe, eller ta kakeboksen med på jobb, så er "problemet" ute av verden!

    SvarSlett
  2. He-he... jeg løste "problemet" med å gi alle til en venninne som skal ha bursdagsfest i kveld, så kan de brukes som petit four til kaffen. Dermed ute av mitt skap :-)

    PS: Husk på å kjør på med vanilje...de må ha skikkelig vaniljesmak! Nam.

    SvarSlett