Sider

torsdag 1. oktober 2009

Hyllest til et matikon - Julie & Julia

USA er et land med matkultur som mildt sagt er lite ensartet. Junkfood og TV-dinner i mikrobølgeovnen på den ene siden, ekstrem vegetarianere og vannvittig fokus på diett og kosthold på den andre. Midt i mellom har de klart å "amerikanisere" stort sett alle verdenskjøkken til sitt eget. Smaksløs kinamat i sursøt-saus, tjukke pizzapaier og tacos i pappkartongversjonen har lite med de opprinnelige utgavene å gjøre.

Men noe har vi til felles, både Norge og USA har sin "matmor". På samme måte som Ingrid Espelid Hovig er et ikon i Norge er Julia Child amerikanerenes store matmor med sine kokebøker og TV programmer fra 60- og 70-tallet.


Og nå kommer filmen om Julia Child til Norge, premiere i morgen 2. oktober.

Meryl Streep i hovedrollen som Julia Child, Amy Adams som den fustrerte bloggeren Julie som bestemmer seg for å lage alle 524 oppskriftene i Julia Childs store kokebok.

Terningkast 4 i både Dagbladet og VG, sannsynligvis ikke årets dypeste og beste film, men jeg gleder meg uansett til en 5 retters feelgood film om mat, og kan jo alltids håpe på å oppskriftsmessig bli både litt sulten og inspirert. God apetitt!

1 kommentar:

  1. Denne skal jeg absolutt få med meg. Datteren min og søsteren min også - det tegner til å bli en trivelig kinotur!

    SvarSlett