Sider

onsdag 9. desember 2009

Søte røtter

Disse gulrøttene fant jeg nå sist på Bondens Marked i Oslo, økologisk dyrket av Toril og Odleiv Grinaker på en gård på Brandbu. De ser kanskje ikke like perfekte ut som de som ligger i disken på supermarkedet, men smaken... nær perfeksjonisme. Små, søte, gode og sprø. Veldig bra, når folk setter navnet sitt på posen vet man ofte at det er produkter de er stolt av (vel, det gjelder vel ikke alle kampanjer fra Rema 1000, men for småskalaprodukter, ja.)


Egentlig kanskje best å bare spise de som de er, men selv kokte gulrøtter kan få en kjapp liten ekstrapiff, og dermed blir fiskekakene på en onsdag oppgradert til et festmåltid.


Glaserte gulrøtter med estragon
Gulrøtter, skrubbet og nykokte men fremdeles med tyggemotstand
2 ts smør
2 ts sukker
Salt og pepper
Litt finklipte urter (estragon eller koreander, timian, det du har)
Eventuelt litt skivede mandler, ristet på forhånd i tørr teflonpanne.

Økologiske gulrøtter er ikke nødvendig å skrelle, det holder lenge med en liten skrubb. Mindre svinn og mer næring på den måten. Hell kokevannet av gulrøttene og ta de i en teflonpanne med sukker, smør, salt og pepper slik at de blir raskt glaserte og såvidt får litt brune karamellflekker. Strø over litt urter. Ett bittelite dryss med chilipulver er også godt siden gulrøtter er søtt. Snurr rundt en runde eller to i pannen, strø over ristede mandler og server til fisk, kylling, eller juleskinke. Min favoritt til fiskekaker eller fiskegrateng. Når jeg tenker meg om spiser jeg egentlig altfor lite hjemmelaget fiskegrateng!


2 kommentarer:

  1. Det må være morsomt å komme over slike ekstra gode grønnsaker. Jeg skal ha dette i bakhodet neste gang jeg er ute å handler.

    SvarSlett
  2. Ja den som leter får sin belønning :)

    Gulrøtter er vel ofte grønnsaksverdenens trofaste sliter. Kokes eller rives til råkost uten å få så mye oppmerksomhet. Og så - helt plutselig - finner man altså gulrøtter som smaker supergodt. Det er slikt man blir glad av!

    SvarSlett